Superfoods: Ontdek 22 Fantastische Voedingsmiddelen!

Je kunt er bijna niet omheen – superfoods. Bloggers, vloggers en Instagrammers raken er maar niet over uitgepraat. Want zoals de naam al aangeeft, zou deze voeding ‘’super’’ moeten zijn voor jouw gezondheid. Jijzelf wrijft nog wat sceptisch over je kin. Met ‘gewoon’ gezond eten kom je toch al een heel eind, waarom zou je je dan tijd en moeite steken in het najagen van zulke superfoods?

In dit artikel zal ik je overtuigen waarom je dat juist wél moet doen, door jou alles te vertellen over deze superfoods. Ik garandeer je dat je na het lezen hiervan deze wondervoedingsmiddelen het liefst per direct aan je voedingspatroon toe zult willen voegen!

Superfoods, wat zijn het?

Superfoods zijn voedingsmiddelen die erg gezond (‘’super’’) zijn voor je lichaam. Er zit een lange lijst gezondheidsvoordelen aan deze superfoods verbonden. Ze zitten bomvol vitaminen, mineralen, aminozuren, antioxidanten, essentiële vetzuren, voedingsvezels en nog veel meer gezonde stoffen. Natuurlijk zijn niet alle stoffen in superfoods voedingsmiddelen, maar een hoop ervan wel.

Hoewel de term ‘superfoods’ nog vrij jong is (het vindt zijn oorsprong in het einde van de 20e eeuw), zijn veel van de voedingsmiddelen zelf dat zeker niet. Veel superfoods kennen een rijke, lange geschiedenis. Een aantal voorbeelden:

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test van Oscar en ontdek je “Afslank IQ”.

1. Quinoa

Als er één soort superfood is waar Nederland schijnbaar geen genoeg van kan krijgen, is het wel quinoa (spreek uit: kien-waa). Deze zaadjes, die lijken op graankorrels, hebben een proteïnegehalte dat concurreert met het gehalte van melk. Bovendien zit het boordevol voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Quinoa is zonder meer een superfood waar een hoop gezondheid in verpakt zit.

Er zijn sporen gevonden die het allereerste gebruik van quinoa op 5000 jaar geleden in Bolivia, Peru en Colombia schatten. Daar vormde het een hoofdbestanddeel van het dieet van de Inca’s.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

2. Bosbessen

Geschat wordt dat bosbessen al meer dan 13.000 jaar in Noord-Amerika groeien, en dat Indianen de bosbessen, de blaadjes en wortels gebruikten voor medicinale doeleinden. Deze superfoods zitten vol met antioxidanten, vitamine C en kalium.

3. Low-fat Griekse yoghurt

Yoghurt is toch wel een van de alleroudste soorten voeding die de mensheid kent. De allereerste yoghurt werd waarschijnlijk gemaakt in Mesopotamië, rond 5000 voor Christus. Het woord “yoghurt” zelf komt van een Turks woord dat betekent: te schiften of te verdikken.

Yoghurt is al heel lang een populair onderdeel van de Midden-Oostelijke en Mediterrane keuken.

Verscheidene landen hebben sindsdien verschillende variaties van yoghurt, van dik en zuur tot glad en romig, in hun dieet opgenomen. Low-fat yoghurt wordt al lang gezien als een echte superfood, en in recente jaren is de proteïnerijke Griekse yoghurt enorm populair geworden in de wereld.

In Griekenland zelf wordt de yoghurt nog steeds in vele traditionele recepten gebruikt. Het wordt vaak, samen met honing, als ontbijt gegeten.

4. Pure chocolade

Nu moet je het niet meteen overdrijven, maar als je pure chocolade af en toe (eens per week) in kleine hoeveelheden eet, kan dit juist heel erg goed voor je zijn. Cacaobonen bevatten namelijk hoge hoeveelheden antioxidanten en supervoedingsstoffen die bekend staan als flavonoïden.

Bewezen is, dat deze antistollings- en ontstekingsremmende effecten hebben, die theoretisch gezien het risico op hartziekten kunnen verlagen.

Chocolade vindt zijn oorsprong in Centraal-Amerika, 3000 jaar geleden. De mensen daar verwerkten zaden uit de cacaoboon in een drankje genaamd xocolatl, oftewel ‘’bitter water’’. Na de Spaanse overheersing werden de cacaobonen mee terug genomen naar Europa.

Na een lange tijd waarin chocolade enkel in vloeibare vorm gebruikt werd, werd het eerste stuk harde chocolade in de late 18e eeuw in Italië geproduceerd.

5. Tarwegras

Dit is een grassoort die je eventueel zelf thuis kunt kweken. Deze superfood is rijk aan vitamine A, vitamine B, vitamine C, natrium, fosfor, zink en nog veel meer gezonde voedingsstoffen. Deze superfood is dan ook een van de beste. Let wel dat je dagelijks niet té veel tarwegras eet, zo krijg je te veel vitaminen en mineralen binnen, wat weer een aanslag is op je nieren.

6. Chiazaad

Chiazaad is een Mexicaans zaadje dat afkomstig is van de chiaplant. Chiazaadjes brengen je bloedsuikerspiegel in evenwicht en helpen bij het herstellen en opbouwen van spierweefsel. In deze superfood zit magnesium, eiwitten, selenium, kalium, ijzer, vezels, omega-3-vetten en nog veel meer fantastische voedingsstoffen.

Let wel op dat je het eten van chiazaad rustig aan opbouwt – het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, misselijkheid en diarree.

7. Gojibessen

Deze superfood komt voor in het oosten van Europa en in sommige Aziatische landen. De rode bessen zijn rijk aan vitamines en mineralen, zink, fosfor, selenium, calcium en nog meer powerstoffen. Je kunt ze in veel gezonde recepten verwerken.

wooden bowl with goji berries on the table closeup

8. Havermout

Je likt er misschien niet 1-2-3 je vingers bij af, toch is havermout een echte superfood. Het is rijk aan vezels, antioxidanten en vele andere voedingsstoffen. Aangetoond is, dat havermout helpt bij het verlagen van cholesterolniveaus en zelfs de spijsvertering verbetert.

9. Bloemkool

Vroeger at je het misschien met lange tanden, maar er was een reden dat je ouders het je keer op keer voorschotelden. De groente zit boordevol vitaminen (voornamelijk vitamine C!), mineralen, vezels en ziekte bestrijdende bestanddelen.

10. Boerenkool

Nog zo’n groene groente die al dan niet veel problemen opleverde aan tafel toen je jonger was. Maar ondanks het feit dat wij het in Nederland al jaren eten, wordt de groente pas recentelijk populair in andere landen.

Tegenwoordig staat het zelfs bekend als superfood.

Het levert namelijk veel antioxidanten (meer dan de meeste groente- en fruitsoorten), en vormt een geweldige bron van vezels, calcium en ijzer.

11. Spinazie

Zo ver zat Popeye er niet naast toen hij blik naar blik spinazie naar binnen werkte. De groente zit vol met antioxidanten, ontstekingsremmende stoffen en vitaminen die het zicht versterken en botgroei stimuleren.

12. Bieten

You love ‘em or you hate ‘em. Maar onderschat niet de voedingswaarde van deze superfood. Bieten zijn rijk aan vitaminen, mineralen en antioxidanten, die helpen ziektes te bestrijden en de vitale organen te versterken. Daarnaast zouden de paarse pigmenten van bieten kunnen helpen bij het afweren tegen kanker en andere ziekten.

13. Bonen

Deze superfood bevat veel proteïne en juist maar weinig cholesterol, waardoor het een gezonde draai kan geven aan ieder gerecht. Ze zitten ook vol vezels, foliumzuur en magnesium. Ook is aangetoond dat groenten als bonen de cholesterol kunnen helpen verlagen en het zo het risico op bepaalde vormen van kanker kunnen verminderen.

14. Eieren

Als alledaags product zou je eieren kunnen onderschatten, maar eieren zijn wel degelijk superfoods. Eieren zijn rijk aan proteïne en zitten bomvol voedingsstoffen. Een plus is dat een (groot) slechts 70 calorieën bevat, en zelfs dan al zes gram proteïne levert. Daarnaast zitten eieren vol omega-3-vetten, die essentieel zijn voor een gezond functioneren en een gezond hart.

15. Zalm

Het is niet voor iedereen weggelegd, maar zalm is heel goed voor je gezondheid. Zalm is enorm proteïnerijk, en bevatten een flinke dosis omega-3-vetzuren. Dit zou bij kunnen dragen aan een verminderd risico op cardiovasculaire ziekten.

Extra voordeel: zalm zou eveneens de huid kunnen beschermen tegen de zon en de schadelijke effecten van Uv-straling.

16. Groene thee

Groene thee is ook geen nieuwkomer; het goedje bestaat al heel lang. Het is altijd voornamelijk gebruikt als een natuurlijke remedie voor van alles, van kanker tot hartziekte. Het geheim van deze vloeibare superfood zit hem in de antioxidanten.

De belangrijkste is EGCG, een fytochemicalie die onregelmatige celgroei vertraagd, wat zou kunnen bijdragen aan de preventie van sommige vormen van kanker.

17. Watermeloen

Watermeloen wordt beschouwd als de ultieme zomersnack. Maar het is niet altijd verfrissend en heerlijk van smaak, het is ook nog eens laag in suiker en juist hoog in vitamine A en C. Watermeloen zou ook de bloeddruk en het risico op cardiovasculaire ziekte kunnen verlagen. Daarnaast zou het lycopeen in de superfood het lichaam kunnen helpen beschermen tegen Uv-straling en kanker.

18. Cranberries

Cranberries brengen een aantal gezondheidsvoordelen met zich mee, en hebben genoeg power om te vechten tegen ziekten. De bessen bevatten veel gezonde bacteriën die kunnen helpen bij:

  • Het aangaan met de strijd tegen ontstekingen
  • Het verlagen van het risico op hartziekte
  • Het verbeteren van de orale gezondheid
  • Het voorkomen van zweren schimmelinfecties
  • Het verhinderen van de groei van bepaalde kankercellen

19. Aardbeien

Deze superfood put zijn kracht uit vitamine C. Door slechts een kopje aardbeien naar binnen te werken, voldoe je aan je dagelijkse benodigde hoeveelheid vitamine C. Ook blijkt uit studies dat het antioxidant mogelijk bijdraagt aan de bouw en het herstel van spierweefsel en dat het de immuniteit een boost geeft.

Daarnaast zou het vitamine C een gezond functioneren van het oog kunnen stimuleren.

20. Appels

Misschien werk jij dagelijks al minstens een appel naar binnen, als onderdeel van de regel ‘’drie porties fruit per dag’’. Geweldig! Deze superfood is erg vezelrijk. Bovendien is hij laag in calorieën. Daarnaast wordt het eten van appels geassocieerd met een verlaagd risico op cardiovasculaire ziekte, bepaalde vormen van kanker, diabetes en astma.

21. Amandelen

Als je op zoek bent naar de meest voedingsrijke noot, zoek dan niet verder dan de amandel! Amandelen bieden de hoogste concentratie voedingsstoffen per calorie per ons. Slechts één portie zorgt voor voldoende vezels en een flinke dosis kalium, calcium, vitamine E, magnesium en ijzer. Plus, je kunt het als boter eten.

22. Pompoen

Deze superfood is afgeladen met antioxidanten en vitaminen – ze zijn heus niet enkel leuke Halloweenversiering. De belangrijkste voedingsstof in pompoen is betacaroteen, een provitamine dat het lichaam omzet naar vitamine A. Dit staat erom bekend dat het de immuniteit een boost geeft en dat een essentiële rol speelt in de gezondheid van het oog.

Wanneer moet je deze superfoods nuttigen?

Het is verstandig om deze superfoods gedurende de hele dag te nemen. Zo geef je je lichaam genoeg gezonde voedingsstoffen. Mogelijkheden voor momenten van het nuttigen van superfoods zijn bijvoorbeeld:

  • Vlak nadat je wakker wordt. Voeg bijvoorbeeld wat superfood in poedervorm toe aan je ontbijtsmoothie of wat water en sla het achterover. Dit kost je er weinig tijd, en toch begin je je dag zo met een grote dosis belangrijke vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen.
  • Als een snack. Je kunt op een dag niet voorkomen dat je trek krijgt in een snack. Waar je wel invloed op hebt, is voor welke snack je dan kiest. Superfoods zijn een goede optie. Je zou een hele superfood kunnen eten, zoals een sinaasappel of een banaan. Je kunt ook een superfood smoothie drinken.
  • Bij je lunch. Heb je genoeg tijd ’s ochtends, zou je kunnen overwegen om alvast een salade klaar te maken. Gebruik als ingrediënten babyspinazie, romaine sla, tomaten, ontvelde kalkoen, lente-uitjes en olijfolie – niets dan superfoods. Red je dit niet, kan je ook wat superfoodpoeder meenemen. Gewoon toevoegen aan wat water en tada!
  • Als avondeten. Net als een lunch vol superfoods, zou je ook een avondmaaltijd vol superfoods kunnen bereiden. Zeker na een lange dag heeft je lichaam die superfoodvoedingsstoffen juist nodig.
  • Vlak voordat je naar bed gaat. Je bent misschien wat huiverig over het nemen van een snack vlak voordat je naar bed gaat, want kom je hier niet juist van aan? Dat valt echter reuze mee. Een kleine snack zal er echt niet voor zorgen dat je aankomt. Sterker nog, het zou je juist kunnen helpen gewicht te verliezen – je gaat er niet meer midden in de nacht op uit voor een (calorierijke) midnight snack. Een snack, vooral eentje die bestaat uit superfoods, zal je gezondheid juist een boost geven, en je lichaam de stoffen geven die het nodig heeft om te groeien en te herstellen tijdens je slaap.

Wanneer je superfoods neemt, maakt dus eigenlijk niet zo heel veel uit – bijna ieder moment van de dag is geschikt. Maar er zijn dus momenten waarop het beter uitkomt dan andere. Ga voor jezelf na wat jij het handigste moment vindt, en maak er een gewoonte van om je superfoods iedere dag op hetzelfde moment te nemen.

Marijke, hoe denk jij over deze voedingsmiddelen?

Ik denk heel positief over deze voedingsmiddelen. Waarom? Ten eerste omdat deze voedingsmiddelen rechtstreeks uit de natuur komen, ze zijn dus niet bewerkt met suikers, vetten en andere stoffen die gevaarlijk zijn voor je lichaam. Ten tweede zijn ze erg gezond voor je.

Neem je naast groene smoothies of shakes superfoods, dan zal je zien dat je al snel kilo’s afvalt, meer energie en een mooiere huid krijgen, en dat je nog talloze andere voordelen zult ervaren!

Verlies snel overtollig buikvet met simpele afslank recepten

Oscar Helm is voedingsexpert en dé autoriteit op het gebied van afslanken in Nederland. Hij heeft een afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden maar geen hongergevoel of jojo-effect geeft.

Ontdek hoe je afslankt en buikvet gaat verbranden met lekkere en simpel te maken afslank recepten van Oscar:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

{ 4 comments… add one }
  • mariella

    juni 9, 2015, 6:32 am

    met Quinoa bedoel je gewoon de pakken in de supermarkt (nog kort te koken)
    Dit kan dan ipv rijst of pasta?

    Of is er ook een andere variant quinoa…

    • Marijke

      juni 9, 2015, 6:47 am

      Ja dat bedoel ik inderdaad;)

  • mireille

    september 22, 2015, 9:15 am

    Hallo Marijke,
    Wat een informatie zeg, ga er gelijk mee aan de slag, heb toch nog een vraagje
    Is het dan goed om ongezoete kokosmelk of ongezoeten amandelmelk
    te nemen met chiazaad? past dit in het eiwit dieet?

    Groetjes,

    Mireille

    • Marijke

      september 23, 2015, 6:49 am

      Hoi Mireille, dat kan:)

Leave a Comment