Heb Ik Overgewicht (Obesitas)? 3 Tips Tegen Overgewicht

Tegenwoordig zijn steeds meer mensen bezig met hun gewicht. Ze hebben niet het lichaam dat ze eigenlijk willen hebben, zijn wat te dik of hebben obesitas. Toch blijft het lastig om het goede dieet te volgen. Ook het sporten gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Overgewicht kan je minder zelfverzekerd maken en het is uiteraard erg ongezond. Daarom zal er in dit artikel worden verteld hoe je kunt weten of je overgewicht of eventueel obesitas hebt. Daarnaast zullen er tips gegeven worden over hoe je van je overgewicht af kunt komen!

Wat is overgewicht?

Overgewicht of obesitas (sterk overgewicht) is simpelweg wanneer er overtollig vet zit opgeslagen in je lichaam. Meestal gebeurt dit wanneer er meer energie binnenkomt via het voedsel en de dranken die je inneemt, dan wat je verbruikt oftewel verbrandt.

Steeds meer mensen in de westerse wereld hebben overgewicht of zelfs obesitas. Dit komtdoordat wij in een omgeving leven waarin wij gemakkelijk aan energierijk (en dus vaak ongezond) voedsel kunnen komen. Wanneer je in de stad rondloopt zit er op elke hoek wel een McDonals, Burger King, Kentucky Fried Chicken of Febo. Je kunt aan de fastfoodketens dus bijna niet ontkomen en het is dan toch moeilijk om ‘nee’ te zeggen en door te lopen.

Ook over de ‘gezonde’ maaltijd wordt regelmatig een sausje gegooid om het lekker te laten smaken, wat als gevolg heeft dat het dus niet meer gezond is. Uiteraard is dit niet de enige reden dat steeds meer mensen te dik zijn.

Je kiest er uiteindelijk zelf voor wat je wel of niet eet.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test van Oscar en ontdek je “Afslank IQ”.

Oorzaken van overgewicht  / obesitas

De oorzaken van overgewicht kunnen verschillen. De eerste en meest voorkomende reden is dat je simpelweg te veel eet of snoept. Mensen denken vaak dat als zij gezond eten dat het dan goed is, maar ook overmatig gezond eten zorgt natuurlijk voor gewichtstoename.

Een andere reden voor overgewicht is overmatig alcoholgebruik. Alcohol bevat veel calorieën. Overmatig gebruik kan dus leiden tot overgewicht. Ook wanneer je eerst veel sportte en hier ineens mee stopt, kan je snel aankomen. Je lichaam is gewend dat je actief bezig bent, dus wanneer je stopt met sporten, moet je je eetpatroon ook aan gaan passen.

Tot slot kan een verandering van je leefstijl ook te maken hebben met overgewicht. Hiermee wordt dan bedoeld dat je plotseling meer bent gaan eten of juist minder bent gaan bewegen.

Naast dat overgewicht je zelfvertrouwen misschien naar beneden haalt en je niet tevreden bent over het uiterlijk dat je hebt, is het ook nog eens gevaarlijk. Je hebt veel sneller kans op allerlei ziektes en lichamelijke problemen zoals hart- en vaatziekten, diabetes, kanker, menstruatiestoornissen, ademhalingsproblemen en natuurlijk psychische problemen. Genoeg redenen om hier verandering in te brengen!

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Heb ik overgewicht?

Je staat ’s ochtends op de weegschaal en je vindt het getal wat erop staat toch wel aan de hoge kant. Dit kan betekenen dat je overgewicht hebt, maar dit hoeft niet zo te zijn! Veel mensen zijn al snel ontevreden over het uiterlijk dat ze hebben of het gewicht dat ze met zich meedragen, maar niet iedereen heeft maat 34 en dat is ook helemaal geen probleem.

Met een maat 30 of 40 zie je er nog steeds prima uit

Kijk dus vooral naar hoe je eruitziet en of je hier tevreden mee bent, in plaats van naar de getallen op de weegschaal.

BMI

Maar wanneer heb je dan wel overgewicht en wordt het tijd om misschien toch actie te ondernemen, voordat het eventueel uit de hand loopt en je gewicht je gezondheid in gevaar brengt? De meest gebruikte methode hiervoor, waar iedereen vast wel eens heeft gehoord, is natuurlijk de BMI: de Body Mass Index.

Je BMI kun je gemakkelijk op verschillende sites berekenen, maar je kunt dit eventueel ook zelf doen. Je doet dit door je eigen gewicht te delen door je lengte vermenigvuldigd met je lengte. Dit klinkt een beetje onduidelijk, dus hier een voorbeeld:

Stel je voor dat jij 1,80 meter lang bent en 75 kilo weegt. Om je BMI te berekenen, reken je dit als volgt uit: 75 / (1,8 x 1,8 ) = 23,1. 23,1 is dan dus je BMI. Nu wil je natuurlijk weten of dit betekent dat je overgewicht hebt. Wanneer je een BMI hebt onder de 18,5 heb je ondergewicht. Heb je een BMI tussen de 18,5 en 24,9, dan heb je een gezond gewicht. In het geval van de berekening zou je gewicht dus gezond zijn. Is je BMI tussen de 25 en 29,9, dan heb je overgewicht. Wanneer je gewicht een BMI boven de 30, dan heb je obesitas oftewel zwaar overgewicht.

Kijk dus goed naar de BMI die je hebt. Bij een BMI van 25 of hoger heb je eigenlijk al overgewicht. Dan kun je het best proberen wat gewicht te verliezen, zodat je snel en gemakkelijk weer op een gezond gewicht kunt komen.

Taille meten

Een andere manier om erachter te komen of je overgewicht hebt is door de taille op te meten. De omvang van je taille kan aangeven hoeveel vet zich in de buikholte bevindt. De middelomvang heeft vaak ook niet veel te maken met de lengte, daarom is dit een goed middel om te berekenen of je overgewicht hebt. Het is bovendien erg makkelijk!

Je taille meten, kan gemakkelijk met een meetlint. Waarom moet je je taille meten? Dit is omdat vet in de buikholte gevaarlijk is.

Het is erg ongezond om rond je middel veel vet te hebben.

Het is ook een meer betrouwbare methode, omdat je BMI je gehele gewicht meetelt en niet alleen de gevaarlijke gebieden. Ga dus meer uit van je taille dan van je BMI. Bereken ze wel beide!

Meet het smalste gedeelte van je taille en meet hoeveel centimeter de omtrek is. Is de omtrek gelijk of minder dan 80 cm (dames) of 94 cm (heren), dan heb je een normale buikomvang. Heb je een omtrek tussen de 94 en 102 cm (heren) of 80 en 88 cm(dames), dan heb je een wat vergrote buikomvang.  Wanneer je als man een buikomvang groter of gelijkaan 102 cm of als vrouw aan 88 cm hebt, dan heb je een erg vergrote buikomvang en is het tijd om actie te ondernemen!

Bekijk jezelf!

De derde manier om te weten of je overgewicht hebt, is natuurlijk door naar je uiterlijk te kijken. Vaak merk je zelf het beste wanneer je wat bent aangekomen. Als dit niet heel veel kilo’s zijn hoef je je geen zorgen te maken (tenzij je eventueel al wat voller was). Zie je dat je echt veel bent aangekomen, dan weet je waarschijnlijk zelf wel of het uit de hand loopt of niet.

Wanneer je een appelmodel hebt, dus meer gewicht bij de buik, dan loop je ook meer gevaar dan bij een peermodel waarbij er meer gewicht rond de heupen zit. Ook dit kun je natuurlijk zelf opmerken wanneer je jezelf in de spiegel bekijkt.

3 Tips Tegen Overgewicht

Nu je weet of je overgewicht of obesitas hebt (of misschien heb je het beide wel niet), kun je hiermee aan de slag gaan. In het volgende deel van dit artikel zal besproken worden hoe je overgewicht ofwel obesitas tegen kunt gaan met een aantal tips!

1.      Verander je leefstijl

De eerste stap naar een gezond gewicht is je leefstijl veranderen. Je kunt namelijk wel keihard gaan sporten, maar wanneer je koelkast en voorraadkast nog vol staan met allemaal lekkers gaat het natuurlijk niet werken. Dit is dus de eerste, cruciale stap die gezet moet worden.

Neem eens een kijkje in je koelkast en haal alle ongezonde producten eruit.

Probeer niet gelijk alles wat je lekker vindt te verwijderen uit je leven, hou nog ongeveer twee dingen waarvan je denkt echt niet zonder te kunnen en bouw het zo op. Een klodder mayonaise op je bord zal niet heel erg zijn, dus maak het jezelf niet te moeilijk.

Probeer wel alle dingen die voorgemaakt zijn voortaan zelf te maken. Dit is namelijk veel gezonder en vaak ook heel veel lekkerder. Koekjes en snoepjes zijn een no go, dus deze moeten echt uit de voorraadkast. Probeer als tussendoortje in plaats van een chocoladereep, een groente te kiezen die je lekker vindt. Snacktomaatjes, komkommers, paprika’s etc. liggen namelijk niet voor niks in de winkel!

Stop met de slechte gewoontes die je nu nog hebt. Het is niet verplicht om elke avond een wijntje te nemen, ook al is dit erg lekker. Doe dit vanaf nu hoogstens één keer per week en alleen wanneer je het echt nodig vindt (i.v.m. een feestje dus bijvoorbeeld). Wanneer je eenmaal op het gewicht bent wat je wilde hebben, kun je altijd twee of drie keer per week een wijntje nemen!

Ook met roken, als je dit doet, moet je stoppen. Het zal in het begin natuurlijk moeilijk zijn en je zal er eventueel eerst zelfs van aankomen. Maar je krijgt door te stoppen met roken ook meer energie om lekker te gaan sporten, waardoor de kilo’s er hopelijk vanaf vliegen!

2.      Ga gezonder eten

Na al het ‘slechts’ uit je leven verwijderd te hebben is de tweede stap dan natuurlijk: gezond eten! Veel mensen houden toch meer van een lekkere vette hap, wat ook erg smakelijk kan zijn, maar gezond eten kan je verrassen!

Als je geen fan bent van groenten, probeer dan de groenten die je wel lust te combineren. Ook hoef je niet altijd aardappelen, rijst of pasta te eten wanneer je daarvoor in de plaats wat meer groente doet. Van groenten raak je bovendien veel sneller vol en ook veel langer. Heb je om 6 uur ’s avonds een pasta op, dan heb je om 8 uur alweer trek. Met een bord vol groente is dit niet het geval.

Meer groente is minder snacken en meer afvallen!

Ook kun je van, bijvoorbeeld, bloemkool een bloemkoolpuree maken of bloemkoolrijst. Hierdoor heb je toch het gevoel dat je aardappelen of rijst eet. Met een beetje jus over je groentepuree of rijst is het net echt!

3.      Zorg voor meer beweging

Nu je alleen nog maar gezonde maaltijden eet, kun je voor een optimaal resultaat erbij gaan sporten. Dit hoeft niet gelijk zeven keer per week naar de sportschool te zijn, je kunt dit rustig gaan opbouwen.

Als het je tegenstaat om naar de sportschool te gaan, kun je de oefeningen ook makkelijk thuis doen. Hier heb je namelijk helemaal niet veel voor nodig. Een aantal sportoefeningen is zo te vinden op het internet.

Krachttrainingen hoeven in de eerste plaats uiteraard niet, cardio is meer van belang. Wanneer je dus voorheen met de auto boodschappen ging doen, terwijl die stiekem maar 10 minuten lopen is, doe dit dan nu lopend of met de fiets. Ja, die boodschappentassen zijn zwaar, maar je kunt natuurlijk ook 3 keer per week wat kleinere boodschappen doen. Dit levert minder zware tassen en meer beweging op, een win-winsituatie dus!

Als je niet keihard wilt trainen is dit ook niet nodig, zorg er gewoon voor dat overal waar je lopend naartoe kunt, je dit ook doet.

Loop ’s avonds eens een stuk door de wijk of door het park, dit kan je al een eind op weg helpen.

Conclusie

Na dit artikel gelezen te hebben weet je wat overgewicht of obesitas is, hoe je erachter kunt komen of je overgewicht of obesitas hebt en heb je een aantal tips gekregen om dit tegen te gaan.

Van belang is dat je in de eerste plaats al het ongezonde eten uit je leven verwijdert, maar ook je ongezonde levensstijl aanpast. Hierna moet je gezonder gaan eten, wat gegarandeerd resultaat zal opleveren en tot slot zal meer beweging je ook helpen bij het afvallen.

Hopelijk heb je wat gehad aan deze tips en kun je nu beginnen met afvallen!

Verlies snel overtollig buikvet met simpele afslank recepten

Oscar Helm is voedingsexpert en dé autoriteit op het gebied van afslanken in Nederland. Hij heeft een afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden maar geen hongergevoel of jojo-effect geeft.

Ontdek hoe je afslankt en buikvet gaat verbranden met lekkere en simpel te maken afslank recepten van Oscar:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment