Je gewicht en gezondheid met een koolhydraatarm dieet verbeteren

 

Wanneer je je gewicht en gezondheid op een effectieve manier wilt verbeteren, dan kun je kiezen voor een koolhydraatarm dieet. Bij een koolhydraatarm dieet vervang je producten met suiker en zetmeel door groente, vis, vlees, noten, zaden en pitten. Je kan hierbij denken aan producten zoals yoghurt, eieren, kwark, roomboter, kokosolie, vlees, vis en schelpdieren.

Daarnaast kun je ook producten  eten met complexe koolhydraten, wel met mate, zoals: havermout, quinoa, fruit, zoete aardappelen, boekweit en peulvruchten. Dit betekent niet dat je bijvoorbeeld nooit meer chocolade zou kunnen eten. Als je graag chocolade eet, kies dan voor een gezonde variant met meer dan 85% cacao. Wat je het beste niet kunt eten als je wilt overstappen op een koolhydraatarm dieet is brood, gebak, koek, ijs, bloem, pasta en rijst. Pasta, rijst en brood zijn ingrediënten die velen dagelijks of in ieder geval wekelijks eten. Het is dus niet altijd even makkelijk om ineens een overstap te maken naar een koolhydraatarm dieet. Toch is het niet onmogelijk en zul je snel verschil merken.

Probeer eerst een kleine aanpassingen te maken in je huidige eetpatroon. Kies bijvoorbeeld eerst eens voor volkoren producten in plaats van ‘witte’ producten. Dit is al veel beter voor je gezondheid. Daarna kun je overwegen om meer koolhydraten weg te laten, zodat je sneller afvalt en eerder resultaat ziet. Eet bijvoorbeeld meer groente in plaats van aardappelen. Of kies voor koolhydraatarme wraps en broodmixen, hier zijn er ondertussen veel van te koop. Super handig, want zo heb je altijd wat in huis!

Eet je veel vetten bij een koolhydraatarm dieet? Als je kiest voor een koolhydraatarm dieet, dan betekent dat niet dat je geen vetten meer zult binnenkrijgen. Gelukkig is dat juist helemaal niet erg. Veel mensen denken dat je van vetten gezondheidsklachten krijgt. Ook worden vetten vaak geassocieerd met een dikke buik en overgewicht. Gezonde vetten en eiwitten die deel zijn van een koolhydraatarm dieet zorgen niet voor overgewicht. Suikers en zetmeel zijn daarentegen wel schadelijk en zorgen voor een dikke buik en gezondheidsklachten. Het gaat er bij een koolhydraatarm dieet dus om dat je de juiste vetten binnenkrijgt. Vetten worden namelijk je nieuwe energiebron. Waar je lichaam eerst koolhydraten gebruikt om om te zetten in energie (glucose), gaat je lichaam nu vetten omzetten en gebruiken als energie. Dit proces kost het lichaam even wat moeite, waardoor het omschakelen even wat lastig kan zijn. Je lichaam schreeuwt als het ware om koolhydraten, omdat dit veel eenvoudiger is voor je lichaam om om te zetten in bruikbare energie.

Gezonde vetten in plaats van dieet zonder vetten Tegenwoordig heb je de keuze uit diverse eetpatronen. Misschien heb je zelf een eetpatroon ontdekt dat goed bij je past of ben je een vetarm dieet tegengekomen dat je wilt uitproberen. Een vetarm dieet kan op het eerste gezicht aantrekkelijk lijken, maar of het de beste oplossing is om gewicht te verliezen is niet altijd gegarandeerd. Er is risico op het jojo-effect, waardoor je ineens gewicht kunt verliezen, maar waarbij het er ook weer bij komt in korte tijd. Met een koolhydraatarm dieet kun je dit effect voorkomen en heb je bovendien een verminderde eetlust waardoor je de neiging hebt minder te eten. Vaak is het gevoel dat je zin hebt in eten vervelend en kan het ook je humeur beïnvloeden. Gelukkig hoef je je hier geen zorgen over te maken bij een koolhydraatarm dieet. Door koolhydraatarm te eten krijg je namelijk minder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel, hierdoor krijg je minder honger gevoelens en snack je automatisch minder. Dit is natuurlijk een groot voordeel als je gewicht wilt verliezen op een gezonde manier.

Andere voordelen van een koolhydraatarm dieet Een koolhydraatarm dieet heeft vele voordelen. Niet alleen verlaag je je gewicht en vebeter je je gezondheid, er zijn ook nog andere leuke bijkomstigheden zoals de vermindering van acne. Als je last hebt van onregelmatigheden op je huid en je wilt hier vanaf, dan kan je diverse crèmes uitproberen. Vaak heb je al meerdere behandelingen gehad en heb je gemerkt dat het ene middel beter werkt dan het andere middel. Niet alleen crèmes kunnen je helpen bij de vermindering van acne, met een koolhydraatarm dieet kan je acne zichtbaar verminderen. 

 

Comments on this entry are closed.