De ene maaltijdvervanger is de andere niet

Een van de meest populaire hulpmiddelen voor diëtend Nederland is anno 2019 de maaltijdvervanger ook wel de maaltijdshake genoemd. Een maaltijdvervanger is een shake die zoals de naam van het beestje al aangeeft een maaltijd vervangt. Voor dieetgangers zijn er een aantal voordelen aan het gebruik van maaltijdshakes. Zo zijn deze maaltijdshakes precies afgemeten qua calorieën, en macro nutriënten zoals koolhydraten. Wanneer men zelf een maaltijd maakt is dit natuurlijk altijd lastig. In principe zouden deze maaltijdvervangers dus gezonde maaltijden zijn in vloeibare variant. En dat is ook handig voor iedereen met een druk leven. Soms hebben we in de middag gewoonweg geen tijd om een maaltijd klaar te maken zoals zilvervlies rijst met gestoomde broccoli en vis. Dit is niet voorhanden in de kantine van werk en je kunt dit niet zelf klaarmaken. In dat soort gevallen is het handig om terug te kunnen vallen op een maaltijdvervanger.

Waar moet een maaltijdvervanger aan voldoen?

Verwar de maaltijdvervanger niet met de shake die bodybuilders nemen na een work-out. Dit is een eiwitshake, en deze bevat in principe vrijwel alleen eiwitten. Alleen eiwit is niet genoeg. Een normale echte maaltijd bestaat immers ook niet uit louter eiwitten. Indien je een dieet zou volgen met dit soort ‘bodybuilder shakes’ dan is dit niet vol te houden, ten eerste pleeg je roofbouw op je lichaam omdat deze niet alle vezels, mineralen en macro nutriënten brengt die het lichaam nodig heeft om te presteren. Ten tweede vult het niet genoeg, waardoor je na een uur, of een paar uur hongergevoelens zult krijgen en mogelijk grijpen naar iets dat niet goed voor je is.

Een goede maaltijd vervanger dient dus niet alleen eiwit te bevatten (liefst meer dan 75 gram per dag) ook vezels (10 gram), koolhydraten (30 gram) en vitamines en mineralen.

Een kwalitatief merk shake vinden

Je bent wellicht overtuigd van het nut van maaltijdshakes binnen jouw dieet en zou graag voor een periode gebruik willen maken van dit hulpmiddel. Er zijn tegenwoordig echter zoveel merken shakes op de markt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hoe scheid je nou het kaf van het koren?

Allereerst, leest de verpakking goed voordat je een aankoop pleegt. Een schokkende feit is dat het merendeel van de shakes op de markt van laagwaardige kwaliteit zijn. Wat er precies laakt? De shakes bevatten heel veel toegevoegde kunstmatige suikers. Soms zelfs meer dan een glas cola. Wellicht kunnen deze shakes helpen met een dieet, maar goed voor je algehele gezondheid is dit natuurlijk niet, en om die reden te vermijden. Lees de verpakking dus zorgvuldig, en indien je twijfelt over bepaalde ingrediënten, doe dan eerst onderzoek thuis, schrijf de ingrediënt op en googel deze. Geniepige producenten hebben namelijk allerlei methodes om suiker te verhullen door het bijv. een andere naam te geven zoals dextrose of fructose.

Handig tijdens onderzoeken is deze vergelijkingstabel: https://be-slank.nl/eiwitshake-vergelijker/. Zo heb je in een oogopslag overzicht van de hoeveelheden suikers en eiwitten in de verschillende populaire shake merken beschikbaar op de Nederlandse markt.

Enfin, suiker is niet per se slecht. Bijvoorbeeld met name in fruit zit ook aardig wat suiker. Het probleem zit hem in kunstmatige suikers, toegevoegd aan de shake. Indien de shake natuurlijke suikers bevat als gevolg van de toevoeging van fruit zoals echte mango of aardbei, dit is geen probleem. Maar helaas zien we dat veel producenten kosten proberen te besparen door kunstmatig toegevoegde suikers te verwerken in het product. En tevens e-nummers en andere toevoegingen die gewoonweg niet nodig zijn zoals kleurstoffen. Indien er op de ingrediënten lijst allerlei dingen staan die niet natuurlijk klinken of een waslijst aan e-nummers, vermijd dit merk dan.

Een tijdelijk hulpmiddel

We willen ten slotte benadrukken, dat zelfs met de juiste shake, de maaltijdvervanger slechts een tijdelijk hulpmiddel idealiter dient te zijn. Zie het als zijwielen tijdens het leren fietsen. Je wilt uiteindelijk zonder de shake kunnen wanneer je gewichtsverlies doel behaald is. Loop ook niet te hard van stapel met de shake, vervang niet gelijk 2 of zelfs 3 maaltijden per dag. Met avondeten is het wel de bedoeling een ‘normale maaltijd’ tot je te nemen liefst een goede bron van koolhydraten zoals bruine rijst, hoogwaardig eiwit, en goede vetten denk aan avocado. Maaltijdvervangers kennen zeker hun plaats in een dieet, ze kunnen helpen om beduidend sneller kilo’s kwijt te raken, en dit werkt natuurlijk bemoedigend, waardoor mensen geneigd zijn om het dieet te continueren wat een belangrijke eerste stap is. Maar wanneer het doel eenmaal bereikt is, is het wel idealiter de bedoeling om weer 3 gezonde maaltijden per dag tot je te nemen. Al is het geen probleem om een maaltijdvervanger als ‘back-up’ aan te houden, bijv. wanneer je op pad bent en geen tijd of mogelijkheid hebt om aan gezond voedsel te komen.

Comments on this entry are closed.