Ketogeen dieet

Wat is het?

Je hebt misschien gehoord van een ketogeen dieet, maar wat is dat nu precies? Het verwijst naar een koolhydraatarm dieet. In eenvoudige termen haal je met zo’n dieet meer calorieën uit eiwitten en vetten en gebruik je minder koolhydraten.

Je zult moeten snijden op koolhydraten die sneller worden verteerd, zoals gebak, frisdranken, suikers en brood. Daarvoor in de plaats eet je voedsel dat rijk is aan eiwitten, zoals veel vlees, eieren, kaas, vis, noten, boter, olie, zaden en meer groenten. Het kan een uitdaging zijn om een ​​dergelijk dieet te volgen. Het heeft veel voordelen, maar ook enkele nadelen kunnen om de hoek komen kijken in het geval je een aantal gezondheidsproblemen hebt.

Het is dus belangrijk dat je het dieet op de juiste manier volgt voor een beter resultaat en te stoppen in geval van effecten die gezondheidsproblemen en risico’s met zich meebrengen.

Wat doet het?

Omdat het dieet meer voedsel bevat dat rijk is aan eiwitten, eet je minder dan 50 koolhydraten in je dagelijkse maaltijden. Dit betekent dat je lichaam zonder suiker zit tijdens de eerste vier dagen van het dieet. Dan ga je uiteindelijk eiwit en vet afbreken voor energie, waardoor je gewicht zult verliezen. Dit wordt ketose genoemd.

Dit proces is van cruciaal belang bij het nastreven van gezondheidsvoordelen, vooral om af te vallen. Tijdens het ketogeen dieet gebruikt het lichaam geen suiker of glucose als brandstof, maar breekt het ketonlichamen af, een soort brandstof die de lever produceert uit opgeslagen vet. Dit betekent dat je de vetten verbrandt, wat een ideale manier is om af te vallen. Dit vereist dat je jezelf berooft van voedsel dat rijk is aan koolhydraten (20 tot 50 gram koolhydraten per dag is aan te raden).

Waarschijnlijk voel je je uitgehongerd om in staat van ketose te komen gedurende drie tot vier dagen. Ook te veel eiwitten eten kan interfereren met ketose. Na een moeizaam begin zul je echter de resultaten zien komen. Uiteindelijk zul je je doel bereiken door af te vallen. Ook sommige ziekten kunnen worden behandeld met behulp van dit dieet.

Hoeveel kost het?

Je kookbudget kan variëren, maar met een dieet gebaseerd op ketose, zullen de kosten van je maaltijden al snel dalen, omdat je dagelijkse maaltijden die in zo’n dieet passen, niet echt duur zijn.

Het maandelijks plannen van je maaltijden biedt een geweldige manier om goedkope maaltijdplanning te starten met een keto dieet. Met simpele recepten, en een wekelijkse boodschappenlijst, bespaar je zowel tijd als geld.

Wat zijn de nadelen?

Er zijn nadelen aan het langdurig volgen van dit dieet. Voor je dit dieet probeert, is het belangrijk om te weten wat de wetenschap suggereert over hoe het je gezondheid kan beïnvloeden. Het wordt bijvoorbeeld niet aanbevolen voor iemand met diabetes, omdat je lichaam voldoende insuline nodig heeft, op basis van suikers.

Ketose zal dus niet werken. Je kunt ook last krijgen van krampen, vooral tijdens de eerste dagen van het dieet. Ook constipatie, hartkloppingen, overmatige stuwkracht, vermoeidheid, vaak plassen, honger, verwarring, zweten, koude rillingen en tachycardie kunnen in het begin voorkomen. Na een paar dagen zouden deze symptomen echter moeten verdwijnen.

Wat zijn de voordelen?

Dit dieet verhoogt snel het gewichtsverlies, omdat je lichaam vet uit je dieet en je vetvoorraden omzet in ketonen. Dit betekent in feite dat je calorieën sneller verbrandt, omdat je je met vet als energiebron minder snel hongerig voelt.

Een andere uitspraak is dat het ontstekingen kan vermindert, wat natuurlijk ook weer bevorderlijk is voor de gezondheid. Een keto dieet kan ontstekingen in het lichaam verminderen door ontstekingsroutes uit te schakelen en minder vrije radicalen te produceren in vergelijking met glucose, dus je lichaam vecht er op een natuurlijk wijze tegen.

Ketonen zijn geschikter om je hersenen te voorzien van de benodigde energie. Deze is efficiënter dan de energie die je krijgt uit glucose of suikers. Omdat de hersenen uit meer vetten bestaan, worden de benodigde vetten omgeleid naar de hersenen, zodat de kwaliteitsvetten die je eet bij een ketogeen dieet meer doen dan je dagelijkse activiteiten voeden. Ze voeden ook je hersenen. Je zult duidelijk een verhoging van energieniveaus zien, op het moment dat je hersenen ketonen als brandstof gebruiken.

Wanneer je metabolisme in de vetverbrandingsmodus is, kan je lichaam gebruikmaken van de direct beschikbare vetvoorraden voor energie. Interessant is dat het hebben van een goed keto dieet je kan helpen bij het verminderen van het risico op kanker en een gunstig effect kan hebben op chemotherapie en bestraling bij mensen met kanker.

Het vermindert ook een hoge bloedsuikerspiegel en beïnvloedt enkele insuline-complicaties die kunnen worden geassocieerd met kanker. Bovendien zal het je helpen de conditie van je hart te verbeteren als het op de juiste manier wordt gevolgd, omdat het het cholesterolgehalte vermindert.

 

Comments on this entry are closed.