Afvallen met Sporten? 12 Beste Sporten voor Vet Verbranden

*Piep* En opnieuw sleep je jezelf van de ene kant van de van zweetgeur doordrongen gymzaal naar de andere kant. Onderwijl scheldt je in je hoofd je docent de huid vol. Die piepjestest zou verboden moeten worden. Wat heb je er nou eigenlijk aan? Het is niet alsof het je niet iets zal vertellen wat je nog niet weet. Je conditie is niet schitterend, want je houdt niet van sporten. En nu? *Piep* Nee, hè.

Inmiddels is het al even geleden dat jij een piepjestest hebt doorstaan. Of sinds jij überhaupt veel aan sport hebt gedaan. En hoe pijnlijk je het ook vindt om toe te geven – dat is helaas (enigszins) aan jouw lichaam af te zien. Maar nu ben je klaar om je toch eens te wagen aan sporten. Je moet immers dat vet zien te verbranden. In dit artikel vind je daarom de 8 beste sporten voor vet verbranden!

Maar eerst: een juiste mindset voor de juiste resultaten

‘’Ik wil afvallen.’’ Een super voornemen. Maar ook nogal vaag… Je zou niet de eerste zijn die dit dagelijks (ahem, bij elke maaltijd) tegen zichzelf zegt. En die dit vervolgens blijft zeggen en zeggen, terwijl de kilo’s eraan blijven vliegen.

Want woorden zonder daden zijn slechts woorden: je moet wel daad bij woord voegen.

En nee, dat is inderdaad lang niet zo gemakkelijk.

Want zolang je niet de juiste mindset hebt, zal het niet uitmaken of je 10 of 80 kilo te veel weegt; de berg die je moet beklimmen om je doel te bereiken wordt er niet kleiner op. Afvallen is voornamelijk iets psychologisch; je moet zelf geloven dat je jouw doel kunt bereiken, én je moet het willen om jouw doel te bereiken.

Gelukkig zijn er manieren om die juiste mindset te bereiken. Hierbij kan je denken aan het volgende:

  • Denk niet in termen van ‘’gewicht’’’, maar in ‘’kilo’s’’. Oké, toegegeven, dit vergt enige uitleg. In het kort komt het hier op neer: streef ernaar om een bepaald aantal kilo’s kwijt te raken, en niet slechts ‘gewicht’. Stel vervolgens naar aanleiding hiervan doelen Zorg ervoor dat deze haalbaar zijn. Bijvoorbeeld: ‘’Ik wil per week 0,5-1 kilo afvallen.’’ (Hierover later meer.)
  • Schakel professionele hulp in. Natuurlijk kun je ook zelf aan de slag. Op het internet en in boekenhandels vind je immers pagina na pagina vol aanwijzingen en diëten. Maar juist door dat grote aanbod aan hulp, is het vaak lastig om door de bomen het bos nog te zien. Maak het jezelf daarom niet te moeilijk, en schakel de hulp in van een diëtist en vraag in de sportschool om hulp van een trainer. Hij/zij kan een (realistisch) sportschema voor je opstellen.
  • Omring jezelf met mensen die jou steunen. Het kan erg lastig worden om vol te blijven houden als je geen mensen om je heen hebt die jou af en toe een steuntje in je rug kunnen geven – of een schouder om op uit te huilen als het even tegenzit. Zo kan het al helpen als iemand af en toe eens mee gaat sporten, of net als jij gezond eet in jouw bijzijn.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test van Oscar en ontdek je “Afslank IQ”.

Hoeveel kan je verwachten kwijt te raken als je gaat afvallen?

Sommigen denken dat, zodra ze besloten hebben om aan de slag te gaan met afvallen, zij direct kilo na kilo kwijt zullen raken. Maar juist dan zal afvallen hen zuur komen te staan. In het begin zal je misschien sneller kilo’s (watergewicht) kwijtraken, maar na een tijdje zal je juist (even) wat minder rap kilo’s verliezen. Sommige mensen besluiten om op dat punt al de handdoek in de ring te gooien.

Maar dat zal jij niet gaan doen! Want jij zult na het lezen van dit artikel weten dat je tegenslagen kunt verwachten, maar dat jouw wilskracht je hier weer doorheen kan slepen. Door voorbereid te zijn, zal jij gemotiveerd kunnen blijven.

Daarnaast zal jij leren hoeveel calorieën je verbrandt per hoeveelheid tijd waarin je een bepaalde activiteit (sport) doet. Gewicht verliezen komt namelijk neer op het volgende:

Om gewicht te verliezen moet je meer calorieën verbranden (door fysieke activiteit) dan je binnenkrijgt door te eten of te drinken.

Let wel: het verschilt per persoon hoe het lichaam reageert op een bepaalde activiteit. Hierdoor zou het dus kunnen zijn dat jij minder calorieën kwijtraakt door het doen van een bepaalde sport dan een ander. Maar laat je hierdoor niet ontmoedigd raken. Afvallen doe je voor jezelf, daar heeft een ander niets mee te maken!

Afname van lichaamsgewicht per week bij een low-fat dieet en een dieet dat erg laag is in koolhydraten.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Afvallen door sport: 12 sporten om af te vallen

Gewicht verliezen kan ervoor zorgen dat jouw lichaam verandert in het droomlichaam van velen. Sporters hebben over het algemeen zo’n droomlichaam: goed gevormd en sterk. 1 en 1 is 2; om jouw droomlichaam te verkrijgen, is het een sterke aanrader om te gaan sporten.

Dat neemt niet weg dat zo’n atletisch lichaam verkrijgen verre van een gemakkelijke opgave is. Het vergt namelijk hard werk, doorzettingsvermogen en consistentie. Maar weet je dit te leveren, zal je hier rijkelijk voor beloond worden – in de vorm van jouw droomlichaam.

Sporten is dus een hele geschikte optie om vet te verbranden, als de lichamen van atleten enige indicatie zijn. Maar er bestaan zoveel sporten. Hoe weet je nou welke sport jou de gewenste resultaten oplevert? Dat lees je hieronder. De volgende 12 sporten zullen er namelijk voor zorgen dat jij fit, gezond en in goede vorm blijft.

Optie #1: Zwemmen

Zwemmen is een geweldige vorm van beweging. Als zwemmer gebruik je iedere spier in je lichaam om je zelf voort te stuwen, inclusief je nek-, gezichts- en teenspieren. Het zorgt ervoor dat je sterkere en krachtigere spieren ontwikkelt, en dat je postuur en flexibiliteit verbetert. Zwemmen zorgt er ook voor dat je een effectieve aerobic work-out ondergaat.

Zwemmen is een zeer geschikte sport voor mensen van allerlei leeftijden.

Het maakt ook niet uit of je er wel niet goed in bent, áls je er maar mee bezig bent. Om gewicht te verliezen, is het van belang dat je je snelheid een beetje opvoert en de duur van je zwemsessies verlengt.

Een zwemmer die in flink tempo een borstcrawl doet, verbrandt tot 11 calorieën per minuut. Afhankelijk van je gewicht en je bedrevenheid, zal je 90-550 extra calorieën verbranden tijdens een sessie van een half uur.

Optie #2: Sprinten

Als je gewicht wilt verliezen of calorieën wilt verbrand, wordt sprinten je nieuwe beste vriend. Door te sprinten, ga je harder ademhalen, waardoor de hoeveelheid zuurstof in je bloed toeneemt. Hierdoor ‘detox’ je je lichaam; je ontdoet je lichaam van giftige stoffen. Daarnaast:

  • Versterkt sprinten je spieren;
  • Verhoogt sprinten je stofwisseling;
  • Verhoogt sprinten je hartslag.

Als je dagelijks in intervallen sprint, zal je:

  • Je hartslag verhogen;
  • Je bloedcirculatie verhogen;
  • Je lichaamstemperatuur verhogen.

Al deze activiteiten zullen je helpen in korte tijd gewicht te verliezen.

Optie #3: Fietsen

Fietsen, of liever gezegd wielrennen, is geschikt voor iedereen, van iedere leeftijd en van ieder fitnessniveau. Fietsen helpt je gewicht te verliezen, aangezien het calorieën verbrandt, je gezondheid verbetert, en je in de juiste vorm krijgt. Het versterkt ook een belangrijke spiergroep in je benen:

  • De vierhoofdige dijspier;
  • De gluteas spieren (groep van drie spieren die samen je zitvlak vormen);
  • Hamstrings;
  • Kuiten.

Afhankelijk van je gewicht en je hoeveelheid inspanning zal fietsen je helpen gewicht te verliezen door 75-670 calorieën te verbranden gedurende een sessie van een half uur. Het is het beste alternatief voor sprinten om gewicht te verliezen.

Optie #4: Surfen

Surfen helpt ook bij gewichtsverlies. Surfen is een erg goede work-out voor je gehele lichaam, waarbij de focus ligt op je kern. Door te surfen, train je je armen, benen en buikspieren. Een persoon die 68 kilo weegt, verbrandt ongeveer 250 calorieën per uur.

Naast het versterken van je spieren, verbetert surfen ook je lichaamsconditie en versterkt het je cardiovasculair systeem. Ook verbetert regelmatig surfen je energie en fitness. Het is een effectieve activiteit om vet te verbranden. Want ga maar eens na; heb jij ooit een overdreven gespierde surfer gezien?

Optie #5: Squash

Squash is ook een uitstekende keuze als je graag gewicht wilt verliezen door middel van een sport. Je kunt een hoop calorieën verbranden door te squashen. Het is namelijk een erg intensieve activiteit, waarbij je veel beweegt. Het wordt beschouwd als een goede cardio-oefening. Ongeacht je leeftijd of geslacht, kan je geweldige resultaten verwachten als je squash speelt.

Iemand met een lichaamsgewicht van rond de 65 kilo kan zo’n 130 calorieën verbranden gedurende een potje van slechts 10 minuten. Tijdens een potje van 30 minuten kan je verwachten 390 calorieën te verbranden, en tijdens een potje van een uur kan je zelfs 780 calorieën verbranden!

Optie #6: Voetbal

Voetbal is de meest populaire sport ter wereld. Het is eveneens een erg efficiënte sport voor gewichtsverlies, omdat het de spieren en het hart op verschillende manieren traint.

Door te voetballen, bouw je meer spiermassa op en verbrandt je meer calorieën. Dit komt doordat je zowel je langzame en snelle spiertrekkrachtvezels aanwendt. Voetbal bouwt spieren en behoudt spiermassa, waardoor het je stofwisseling een boost geeft, in plaats van dat het spierverlies op gang brengt.

Voetballen verbrandt zo’n 260 calorieën in slechts een half uur tijd voor iemand van ongeveer 70 kilo. Om ongeveer een halve kilo kwijt te raken, moet je 3500 calorieën verbranden. Dit betekent dat, als je drie keer per week een half uur voetbalt, je per week 1500 calorieën extra verbrandt, en dat je iedere maand ongeveer een kilo kwijtraakt.

Optie #7: Schaatsen

Als je de mogelijkheid hebt om regelmatig een ijsbaan te bezoeken, doe dat dan! Schaatsen is namelijk een erg effectieve manier om calorieën te verbranden. Weeg jij rond de 70 kilo, kan je door een half uur te schaatsen op een ijsbaan al meer dan 500 calorieën verbranden.

Optie #8: IJshockey

Een andere sport die je op de ijsbaan kunt beoefenen om gewicht te verliezen, is ijshockey. Hierbij moet je steeds erg snel reageren. Je hebt er dan ook een hoop energie voor nodig. Zo moet je je onderlichaam gebruiken om jezelf naar voren en naar achteren te duwen op je skates. Ook moet je je bovenlichaam gebruiken om te schieten, over te spelen en langs tegenstanders te manoeuvreren.

IJshockey kan zo’n 710 calorieën per dag verbranden bij een persoon met een gewicht van rond de 84 kilo.

Optie #9: Roeien

Zeker voor studenten die de optie hebben om zich aan te sluiten bij een roeivereniging, is dit zeer goed nieuws. Roeien kan je namelijk helpen gewicht te verliezen. Als roeier heb je veel energie en uithoudingsvermogen. Dit komt doordat je tijdens je training niet alleen je bovenlichaam, maar voornamelijk ook de kracht vanuit je (steeds sterker wordende) benen trainen.

Pluspunt: je kunt ook gebruik maken van roeiapparaten, waardoor je niet afhankelijk bent van weersomstandigheden.

Optie #10: Basketbal

Ook door basketbal kan je overtollige kilo’s kwijtraken. Basketbal combineert namelijk een flinke variatie aan bewegingen die je in hoog tempo moet uitvoeren. Tijdens een potje basketbal moet je rennen, springen en steeds opnieuw van richting veranderen. En dat allemaal in hoge snelheid. Door een uurtje te basketballen kan je daarom al bijna 700 calorieën verbranden.

Optie #11: Tennis

Tennis combineert vele intense acties: rennen, de bal wegslaan en van richting veranderen om ballen van de tegenstander terug te slaan. Net als hockey vraagt tennis veel van je spieren en je cardiovasculaire systeem. Een uurtje tennissen kan er bij een persoon van zo’n 70 kilo voor zorgen dat deze 320 calorieën verbrandt.

Optie #12: Boksen

Nog een sport die zeker niet mag ontbreken in een lijstje van sporten die je kunnen helpen vet te verbranden. Als bokser ben je uren en uren kwijt aan training, van het springen met een springtouw tot sparren, voordat je überhaupt de ring in kunt. Uithoudingsvermogen, lenigheid, voetenwerk, snelle reflexen en beslissingen zijn alle onderdeel van boksen.

Door al deze acties aan te wenden, zal je als persoon van ongeveer 84 kilo tijdens een sparrondje van slechts 30 minuten, 400 calorieën verbranden.

Maar: de juiste voeding speelt ook een belangrijke rol

Juist als je meer (en intensiever) gaat sporten, is het van belang dat je ook goed let op je dieet. Je hebt immers genoeg brandstof nodig om je activiteiten succesvol te voltooien. Juist daarom moet je ook calorieën en koolhydraten binnenkrijgen. Maar zorg er wel voor dat je deze op de juiste manier en in de juiste hoeveelheid binnenkrijgt. Schakel indien nodig de hulp van een professional in.

Tip: voeg 2-3 dagen krachttraining toe aan je nieuwe sportschema. Dit zal jouw calorieverbranding verhogen en jouw vermogen om vet (vooral rond je buik) te verbranden, vergroten.

Verlies snel overtollig buikvet met simpele afslank recepten

Oscar Helm is voedingsexpert en dé autoriteit op het gebied van afslanken in Nederland. Hij heeft een afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden maar geen hongergevoel of jojo-effect geeft.

Ontdek hoe je afslankt en buikvet gaat verbranden met lekkere en simpel te maken afslank recepten van Oscar:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment