Afvallen lukt niet? 6 Tips voor Problemen bij het Afvallen

Afvallen is iets wat veel van ons graag willen, maar wat soms toch lastiger is dan het lijkt. Het klinkt allemaal goed, gezond eten, veel water drinken en regelmatig sporten. Maar door ons werk en door andere belangrijke zaken waar we mee bezig zijn, lukken deze dingen niet altijd. Soms hebben we er gewoonweg geen tijd voor.

Toch willen we af van die love handles en dat bolle buikje wat we hebben. Het zou je toch wat zelfverzekerder maken als je net wat slanker bent. Je gaat van het ene dieet over naar het andere, maar het lukt je toch nog niet. Waarom lukt het afvallen niet? Deze vraag zal beantwoord worden in dit artikel.

Waarom val ik niet af?

Je bent bezig met afvallen maar het lukt nog niet helemaal. Je krijgt naar jouw idee genoeg dagelijkse beweging, ook op wat je eet let je goed en je probeert geen ongezonde drankjes meer te drinken. Hoe kom het dan dat je nog geen kilo’s, of erg weinig, bent afgevallen? Soms is het zelfs het geval dat je zwaarder bent als eerst. Hoe kan dit?

De volgende dingen, kunnen redenen zijn waarom jij nog niet het gewenste resultaat hebt behaald.

Je slaat je ontbijt over

Als je niet goed ontbijt, kan dit een reden zijn waarom je nog niet zoveel bent afgevallen als je wil. Nu hoor ik je denken: maar dan eet ik toch juist minder? Ja, dit klopt ook wel, maar het kan ervoor zorgen dat je later op de dag veel meer honger krijgt, waardoor je dan gaat snacken. Dit is natuurlijk niet goed.

Als je niet ontbijt, krijg je vaak in de middag meer honger. De maaltijd die je dan eet is waarschijnlijk niet genoeg, waardoor je alleen maar meer gaat eten. Ook kan dit zich doortrekken tot in de avond. Ontbijten is daarom best belangrijk!

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Je eet vlak voor je naar bed gaat nog iets

Een late night snack s’avonds kan voor problemen zorgen in je plan van gewichtsverlies. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je lichaamstemperatuur, je bloedsuiker en insuline omhooggaan. Dit maakt het moeilijker om vet te verbranden

Eet ongeveer 3 uur voordat je naar bed gaat nog iets, daarna niet meer.

Kijk ook uit met het snacken na je avondeten. Je krijgt dan namelijk vaak meer calorieën binnen dan je je realiseert. Als je achter je computer zit of lekker tv aan het kijken bent, gaat dit allemaal erg hard. Ook eet je vaak ongezondere dingen.

Je krijgt niet genoeg vitamine D binnen

Veel mensen krijgen te weinig vitamine D binnen. In Nederland wordt dit onder andere veroorzaakt doordat de zon weinig schijnt. Vaak is het resultaat wanneer je naar de dokter gaat met vermoeidheid dat je een vitamine D-tekort hebt, dus misschien komt dit je wel bekend voor. Een tekort aan vitamine D wordt vaak geassocieerd met gewichtstoename en verstoringen in verschillende metabole (stofwisselings-) processen.

Verstoorde metabole processen houden simpelweg in dat iets in je lichaam niet genoeg wordt aangemaakt, of wordt afgebroken. In dit geval wordt vitamine D dus niet genoeg aangemaakt. Als je een groot deel van de dag binnen doorbrengt, kun je je vitamine D best eens laten testen bij de dokter.

Misschien komt er dan wel uit dat je vitamine D te kort hebt en helpt het als je daar een aanvulling van krijgt. Eventueel val je dan sneller af! Vitamine D is ook erg goed voor sterke botten en speelt een belangrijke rol bij het in standhouden van je weerstand.

Je traint wel, maar niet op de goede manier

Je traint te veel of je moet je oefeningen af gaan wisselen om je lichaam een soort van schok te geven. Je moet goed kijken naar verschillende oefeningen die er zijn. Niet alleen maar cardio zal je helpen bij het afvallen. Bovendien raak hier na een tijdje ook wel een beetje op uitgekeken.

Pilates, yoga, intervaltraining en krachttraining kunnengoed voor je zijn. Snelle en harde uitbarstingen zijn goed. Krachttrainingen zijn handig om je stofwisseling te verhogen.

Je eet gezond, maar te veel

Ik kan zeggen dat gezond voedsel eten super is. Dit is ook zo, maar eindeloos gezond voedsel blijven eten, zorgt uiteindelijk natuurlijk ook voor gewichtstoename. Je moet daarom ook niet te veel gezond eten, hoe raar dit ook klinkt.

Je moet proberen je eten te proportioneren. Als je veel groente eet, ongeveer de helft van je bord, dan zit je sneller vol. Groentes zorgen er namelijk voor dat je vol zit. Ook veel water drinken voordat je gaat eten, geeft je een vol gevoel en zorgt ervoor dat je minder opschept.

Je hebt stress

Stress kan op verscheidene manieren invloed hebben op je gewicht. Als je langdurig stress hebt, dan zorgt dit ervoor dat je cortisol verhoogt. En laat cortisol nou een belangrijke rol spelen bij de vertering van voedsel!

Cortisol staat dus in verband met onevenwichtigheid van de bloedsuikerspiegel en gewichtstoename vooral rond het midden van ons lichaam. Dat buikje wat je nu hebt, kan dus komen door de stress die je in je dagelijks leven ervaart!

6 Tips voor Problemen bij Het Afvallen

Tip 1: Eet ‘écht’ eten

‘Écht’ eten is iets wat mensen al voor duizenden of misschien wel miljoenen jaren hebben gedaan. Voorbeelden van echt eten zijn vlees, vis, groenten, eieren, olijfolie, noten etc.

Probeer niet uit blik te eten en probeer zoveel mogelijk zelf te bereiden.

Het kost misschien wat meer werk, maar dan heb je ook wat. Eten dat vers is en zelfgemaakt smaakt vaak een stuk beter en is bovendien dus ook veel gezonder. Probeer eten te vermijden waar E-nummers in zitten. E-nummers zijn dingen die toegevoegd zijn om het eten een bepaald ‘uiterlijk’ te geven en om het langer houdbaar te maken.

Voorbeelden van die E-nummers zijn voedingszuren, kleurstoffen, conserveermiddelen, smaakversterkers, kunstmatige smaakstoffen en verpakkingsgassen. Deze E-nummers maken je voedsel vaak wel langer houdbaar en het ziet er op zich prima uit, maar het maakt het eten natuurlijk niet gezonder.

Probeer daarom misschien in plaats van één keer per week, twee of drie keer per week boodschappen te doen. Dan hoef je ook geen producten te kopen die erg lang goed blijven. Voor een paar dagen boodschappen doen zorgt er bovendien voor dat je minder hoeft weg te gooien, omdat je kijkt naar wat je iedere dag gaat eten.

Tip 2: Eet alleen wanneer je honger hebt

Vaak heb je het gevoel dat je honger of trek hebt, maar valt dit eigenlijk wel mee. Probeer echt alleen te eten wanneer je echt honger hebt. Snacken tussendoor zal je niet helpen bij het afvallen. Als je al, zoals je eerder hebt gelezen, begint met een goed ontbijt, zal je waarschijnlijk ook minder snacken!

Wanneer je echt merkt dat je snel honger krijgt, probeer dan gewoon een groot glas water te drinken. Dit kan de honger vaak al best erg stillen. Als je snackt, probeer dan snack groente te eten, zoals mini komkommertjes en tomaatjes of worteltjes. Fruit mag af en toe ook wel, maar hier zitten ook veel suikers in!

Tip 3: Probeer fruit te vermijden

Fruit wordt door veel mensen gezien als supergezond en erg lekker. Hoewel het wel gezond is, bevat het ook veel suiker. Wat er in fruit zit, is met name suiker en voor de rest water. Dus je raakt er ook nog eens niet echt vol van. Hoewel water drinken je een vol gevoel kan geven, geeft voedsel dat veel water bevat je niet altijd een vol gevoel.

Als je vijf porties fruit eet, dan zit hier evenveel suiker in als in 500 milliliter frisdrank.

Veel mensen zien suikers in fruit als veel gezonder, maar ook dit valt vies tegen. De suiker in groente en fruit is ongeveer gelijk aan dat van de frisdrank. Kortgezegd is fruit dus het snoep van de natuur.

Tip 4: Probeer minder te stressen en meer te slapen

Veel mensen wensen dat ze eens wat meer konden slapen. Je ligt nachten wakker en bent ’s ochtends helemaal op. Hierdoor kun je je overdag weer minder concentreren op je werk of op school, wat weer kan zorgen tot stress. Allemaal niet erg handig dus!

Als je te weinig slaapt kan dit er ook nog voor zorgen dat je behoefte hebt aan suiker. Daarnaast heeft t ook nog een effect op je zelfdiscipline en concentratie en kan het ervoor zorgen dat je snel in de verleiding komt om te gaan snacken. Ook heb je natuurlijk veel minder zin om te gaan sporten als je heel moe bent.

Chronische stress kan je cortisolniveaus in je lichaam verhogen, zoals je al hebt gelezen. Dit kan er ook nog eens voor zorgen dat je meer honger krijgt, en dus uiteindelijk gewichtstoename krijgt. Als je dus gewicht wil verliezen, moet je toch ook proberen je stress onder controle te krijgen of te verminderen.

Ook moet je proberen meer slaap, of in ieder geval genoeg slaap, te krijgen. Het beste zou zijn als dit je iedere avond lukt, maar dit zal misschien in het begin niet helemaal perfect gaan.

Als je elke dag bruut ontwaakt door dat verschrikkelijke alarm, zal je misschien nooit genoeg rust krijgen.

Probeer dus op tijd naar bed te gaan, dan heeft je lichaam genoeg rust gehad. Eventueel word je wel wakker voor dat alarm af gaat, dan heb je echt genoeg geslapen. Door goed te slapen kun je bovendien stress verminderen.

Tip 5: Doe een zuivering

Probeer alles wat eigenlijk te lekker is uit je kast te halen.

Als het er niet is, kun je het namelijk ook niet eten.

Alle snacks zoals koekjes, chips, ijs etc. verwijderen uit je koelkast is dus een goed idee. Als je dan een keer wilt snacken wordt je verplicht om een stuk komkommer te nemen, in plaats van een zak chips naar binnen te werken op de bank.

Tip 6: Probeer als je tijd hebt te bewegen

Snelle, korte, harde uitbarstingen zijn goed. Ga dus met je sportkleding op de bank zitten en doe elke reclame die je op tv ziet even wat oefeningen. Zo hou je het veel langer vol en sport je toch best veel.

Dans een beetje tijdens het schoonmaken of het afwassen, elke beweging die je hebt op de dag kan je helpen met gewicht verliezen. Je hoeft niet altijd per se naar de sportschool te gaan, als je hier geen tijd voor hebt, probeer het dan op deze manier.

Belangrijk als je wilt afvallen!

Belangrijk is dat je zoveel mogelijk probeert te bewegen en zo gezond mogelijk probeert te eten. Je hoofd moet er wel naar staan. Als je niet écht gewicht wil verliezen, dan gebeurt het ook niet.

Die knop in je hoofd moet dus echt omdraaien om de kilo’s te verliezen.

Probeer in de eerste plaats jezelf even te laten checken door de dokter en te laten controleren op vitamine D, zodat je kunt beginnen met sporten op een gezonde en goede manier. Probeer hiernaast de stress die je hebt zoveel mogelijk te verminderen en goed te slapen. Probeer je dus eerst fit te voelen, voordat je fit kunt worden.

Met de tips kom je hopelijk alvast een eind op weg!

Verlies snel overtollig buikvet met simpele afslank recepten

Oscar Helm is voedingsexpert en dé autoriteit op het gebied van afslanken in Nederland. Hij heeft een afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden maar geen hongergevoel of jojo-effect geeft.

Ontdek hoe je afslankt en buikvet gaat verbranden met lekkere en simpel te maken afslank recepten van Oscar:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment