De ene maaltijdvervanger is de andere niet

Een van de meest populaire hulpmiddelen voor diëtend Nederland is anno 2019 de maaltijdvervanger ook wel de maaltijdshake genoemd. Een maaltijdvervanger is een shake die zoals de naam van het beestje al aangeeft een maaltijd vervangt. Voor dieetgangers zijn er een aantal voordelen aan het gebruik van maaltijdshakes. Zo zijn deze maaltijdshakes precies afgemeten qua calorieën, en macro nutriënten zoals koolhydraten. Wanneer men zelf een maaltijd maakt is dit natuurlijk altijd lastig. In principe zouden deze maaltijdvervangers dus gezonde maaltijden zijn in vloeibare variant. En dat is ook handig voor iedereen met een druk leven. Soms hebben we in de middag gewoonweg geen tijd om een maaltijd klaar te maken zoals zilvervlies rijst met gestoomde broccoli en vis. Dit is niet voorhanden in de kantine van werk en je kunt dit niet zelf klaarmaken. In dat soort gevallen is het handig om terug te kunnen vallen op een maaltijdvervanger.

Waar moet een maaltijdvervanger aan voldoen?

Verwar de maaltijdvervanger niet met de shake die bodybuilders nemen na een work-out. Dit is een eiwitshake, en deze bevat in principe vrijwel alleen eiwitten. Alleen eiwit is niet genoeg. Een normale echte maaltijd bestaat immers ook niet uit louter eiwitten. Indien je een dieet zou volgen met dit soort ‘bodybuilder shakes’ dan is dit niet vol te houden, ten eerste pleeg je roofbouw op je lichaam omdat deze niet alle vezels, mineralen en macro nutriënten brengt die het lichaam nodig heeft om te presteren. Ten tweede vult het niet genoeg, waardoor je na een uur, of een paar uur hongergevoelens zult krijgen en mogelijk grijpen naar iets dat niet goed voor je is.

Een goede maaltijd vervanger dient dus niet alleen eiwit te bevatten (liefst meer dan 75 gram per dag) ook vezels (10 gram), koolhydraten (30 gram) en vitamines en mineralen.

Een kwalitatief merk shake vinden

Je bent wellicht overtuigd van het nut van maaltijdshakes binnen jouw dieet en zou graag voor een periode gebruik willen maken van dit hulpmiddel. Er zijn tegenwoordig echter zoveel merken shakes op de markt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hoe scheid je nou het kaf van het koren?

Allereerst, leest de verpakking goed voordat je een aankoop pleegt. Een schokkende feit is dat het merendeel van de shakes op de markt van laagwaardige kwaliteit zijn. Wat er precies laakt? De shakes bevatten heel veel toegevoegde kunstmatige suikers. Soms zelfs meer dan een glas cola. Wellicht kunnen deze shakes helpen met een dieet, maar goed voor je algehele gezondheid is dit natuurlijk niet, en om die reden te vermijden. Lees de verpakking dus zorgvuldig, en indien je twijfelt over bepaalde ingrediënten, doe dan eerst onderzoek thuis, schrijf de ingrediënt op en googel deze. Geniepige producenten hebben namelijk allerlei methodes om suiker te verhullen door het bijv. een andere naam te geven zoals dextrose of fructose.

Handig tijdens onderzoeken is deze vergelijkingstabel: https://be-slank.nl/eiwitshake-vergelijker/. Zo heb je in een oogopslag overzicht van de hoeveelheden suikers en eiwitten in de verschillende populaire shake merken beschikbaar op de Nederlandse markt.

Enfin, suiker is niet per se slecht. Bijvoorbeeld met name in fruit zit ook aardig wat suiker. Het probleem zit hem in kunstmatige suikers, toegevoegd aan de shake. Indien de shake natuurlijke suikers bevat als gevolg van de toevoeging van fruit zoals echte mango of aardbei, dit is geen probleem. Maar helaas zien we dat veel producenten kosten proberen te besparen door kunstmatig toegevoegde suikers te verwerken in het product. En tevens e-nummers en andere toevoegingen die gewoonweg niet nodig zijn zoals kleurstoffen. Indien er op de ingrediënten lijst allerlei dingen staan die niet natuurlijk klinken of een waslijst aan e-nummers, vermijd dit merk dan.

Een tijdelijk hulpmiddel

We willen ten slotte benadrukken, dat zelfs met de juiste shake, de maaltijdvervanger slechts een tijdelijk hulpmiddel idealiter dient te zijn. Zie het als zijwielen tijdens het leren fietsen. Je wilt uiteindelijk zonder de shake kunnen wanneer je gewichtsverlies doel behaald is. Loop ook niet te hard van stapel met de shake, vervang niet gelijk 2 of zelfs 3 maaltijden per dag. Met avondeten is het wel de bedoeling een ‘normale maaltijd’ tot je te nemen liefst een goede bron van koolhydraten zoals bruine rijst, hoogwaardig eiwit, en goede vetten denk aan avocado. Maaltijdvervangers kennen zeker hun plaats in een dieet, ze kunnen helpen om beduidend sneller kilo’s kwijt te raken, en dit werkt natuurlijk bemoedigend, waardoor mensen geneigd zijn om het dieet te continueren wat een belangrijke eerste stap is. Maar wanneer het doel eenmaal bereikt is, is het wel idealiter de bedoeling om weer 3 gezonde maaltijden per dag tot je te nemen. Al is het geen probleem om een maaltijdvervanger als ‘back-up’ aan te houden, bijv. wanneer je op pad bent en geen tijd of mogelijkheid hebt om aan gezond voedsel te komen.

{ 0 comments }

Van vet word je dik. Dat is iets wat voor veel mensen als een paal boven water staat. Maar zo simpel is het niet. Niet alle vetten zijn namelijk hetzelfde. Als je namelijk gezonde vetten consumeert, kunnen deze zelfs een belangrijke rol spelen in een gebalanceerd dieet waarmee je snel kilo’s kunt verliezen.

Als ik wat eerder had geweten dat niet alle vetten hetzelfde zijn, had me dat een hoop moeite bespaard. Daarom wil ik graag met jullie delen wat gezonde vetten zijn en laten zien in welke voedingsmiddelen deze gezonde vetten allemaal terug te vinden zijn. Bij het eten van deze vetten hoef je je dus ook niet schuldig te voelen tegenover je dieet, ze worden namelijk deel van je dieet.

[click to continue…]

{ 0 comments }

Gezond En Verantwoord Afvallen Met Het Vegetarisch Dieet: 7 Tips

Wil jij ook blijvend afvallen? Heb je genoeg van het eeuwig proberen van verschillende diëten? Dan is het vegetarisch dieet geknipt voor je. Met het vegetarisch dieet val je niet alleen af, de kilo’s blijven er ook af en dat allemaal op een gezonde en verantwoorde manier.

Een vegetarisch dieet vormt de basis voor een gezonder leven. Nu zijn er natuurlijk heel veel verschillende vegetarische gerechten en mogelijkheden binnen een vegetarisch dieet. Met de 6 tips in dit artikel weet je zeker dat je het maximale uit je nieuwe, vegetarische levensstijl kunt halen terwijl de kilo’s voorgoed verdwijnen!

[click to continue…]

{ 0 comments }

10 Gezondste Noten en Zaden Om Mee Af te Vallen

De ene na de andere wijsheid van de zoveelste zogenaamde dieetgoeroe vliegt je om de oren. En als dan ook nog eens een nieuwe ‘hype’ zijn intrede doet in de voedselwereld, weet je al helemaal niet meer wat je nu eigenlijk moet geloven. Die superfoods bijvoorbeeld, doen die werkelijk zulke wonderen voor je fysieke – en mentale – gezondheid of is het stiekem maar een fabeltje?

Zo wordt er ook genoeg beweerd over het eten van noten en zaden. Ze zouden essentieel zijn in een gezond dieet, en zelfs kunnen bijdragen aan het verliezen van de nodige kilo’s. Toch blijf je sceptisch – en terecht, want wat kan het nuttigen van noten en zaden echt voor jou betekenen? In dit artikel zal je op deze vraag en meer antwoord krijgen. Daarbij vind je de 10 beste noten- en zadenopties.

[click to continue…]

{ 0 comments }

Heb Ik Overgewicht (Obesitas)? 3 Tips Tegen Overgewicht

Tegenwoordig zijn steeds meer mensen bezig met hun gewicht. Ze hebben niet het lichaam dat ze eigenlijk willen hebben, zijn wat te dik of hebben obesitas. Toch blijft het lastig om het goede dieet te volgen. Ook het sporten gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Overgewicht kan je minder zelfverzekerd maken en het is uiteraard erg ongezond. Daarom zal er in dit artikel worden verteld hoe je kunt weten of je overgewicht of eventueel obesitas hebt. Daarnaast zullen er tips gegeven worden over hoe je van je overgewicht af kunt komen! [click to continue…]

{ 0 comments }

Wie een beetje let op wat hij of zij eet, is het allang opgevallen, die zogenaamde, mysterieuze E-nummers die op het label van ieder voedselproduct zijn afgedrukt. En laat jij nu net besloten hebben om er eens een gezondere levensstijl op na te gaan houden. Naast die uurtjes die jij tegenwoordig in de sportschool doorbrengt, ben je daarom ook meer gaan letten op jouw voedingspatroon.

Om die reden is het voor jou – maar eigenlijk voor iedereen – belangrijk om te weten wat er precies in jouw voedsel verwerkt wordt. Denk aan calorieën, suikers, vetten, eiwitten. Maar ook E-nummers spelen een belangrijke rol in dit verhaal. Deze kunnen je namelijk waarschuwen of een product wel of niet gezond voor je is. Maar wat zijn het eigenlijk precies, en welke zijn er precies schadelijk?

[click to continue…]

{ 0 comments }

Het Cambridge 500 Dieet: 2 Voor- en 3 Nadelen + Ervaringen

Als jij besloten hebt dat je af wilt gaan vallen, dan hoopte je misschien dat die moeilijke beslissing de laatste was. In de praktijk ben je dan echter pas net begonnen. Er zijn namelijk letterlijk duizenden afvalmethodes en diëten in omloop, waaruit jij een keuze zal gaan moeten maken. Maar waar vind je nou echt betrouwbare informatie over deze diëten?

Dat is precies waar ik jou mee wil gaan helpen. In dit artikel zal ik me richten op het Cambridge 500-dieet. Is dit een effectief dieet? Wat zijn er de voor- en nadelen van? En wat voor ervaringen hebben anderen er eigenlijk mee? In dit artikel zal ik je antwoord geven op deze en meer vragen, zodat jij kan bepalen of dit iets voor jou is.

[click to continue…]

{ 0 comments }

Je had zo’n goed voornemen: van de suikers afblijven en voor gezonde varianten gaan. In de supermarkt ben je enthousiast op zoek gegaan naar gezonde ingrediënten voor voedzame maaltijden en gezonde tussendoortjes. Fruit, groente, vis en zelfs nootjes passeerden de revue. En dan toch betrap je jezelf erop dat je het niet kon weerstaan een pitstop te maken bij de snackbar na je werk.

Om het jou dan wat gemakkelijker te maken, zou je je in eerste instantie kunnen focussen op drankjes. Want het zou je nog kunnen verbazen hoeveel calorieën er in één drankje verstopt kunnen zitten. Door deze alvast te vervangen door gezonde, caloriearmere varianten zal je dus al een flinke stap in de juiste richting kunnen zetten. Hoe je dat precies aanpakt, lees je in dit artikel!

[click to continue…]

{ 0 comments }

Je hebt eindelijk besloten: zo kan het niet verder. Je bent er he-le-maal klaar mee. Iedere dag opnieuw word je geconfronteerd met je (over)gewicht. In de supermarkt, als je voelt dat mensen je beoordelend nakijken (‘’Kan [hij/zij] die zak chips niet beter laten staan?’’). Of tijdens het passen van kleding, als je weer eens niet in dat ene leuke shirt past. Of als je foto’s terugziet van je slankere zelf.

Je bent er stellig van overtuigd dat jouw leven er een stuk beter op zal worden als je een heel aantal kilo’s minder weegt. Inmiddels heb je al op vele manieren geprobeerd om slanker te worden. Helaas zonder (blijvend) resultaat. Nu overweeg jij dus om een maagverkleining te ondergaan. Maar voordat je woord bij daad voegt, wil je eerst weten: Helpt een maagverkleining wel echt bij afvallen?

[click to continue…]

{ 0 comments }

Afvallen met Xenical: voor wie?

Bijna iedereen wil graag een eenvoudige, snelle oplossing om af te vallen. Het idee dat je beter op je eten moet letten, minder moet drinken, meer moet bewegen en ook nog eens maanden geduld moet hebben voordat de eerste resultaten zichtbaar worden, is voor veel mensen geen fijne gedachte. Wat zijn de mogelijkheden als je dit proces wilt versnellen? Helpt een medicijn als Xenical daarbij?

Wat is Xenical?

Xenical is een medicijn dat als werkzame stof orlistat bevat. Het is een afslankmiddel en wordt soms als vermageringsmiddel aangemerkt. De werkzame stof in dit medicijn zorgt dat je darmen minder vetten opnemen uit voedsel. Op deze manier verlaagt je calorie-inname en val je dus (als het goed is) af. Hier lees je meer over Xenical.

Is Xenical het wondermiddel?

Natuurlijk hoop je met dit medicijn het wondermiddel in huis te halen. Helaas is het in de praktijk niet het gedroomde medicijn om al je afvaldoelen snel en eenvoudig mee te halen. Hieronder staan wat redenen waarom Xenical lang niet iedereen helpt.

Het werkt niet altijd

Om te beginnen werkt dit medicijn lang niet bij iedereen. Slechts bij een deel van de gebruikers zal het aanslaan. Voor een geslaagde behandeling geldt, dat je ten minste 5 procent in 3 maanden moet zijn afgevallen. Zit je hieronder? Dan kun je de behandeling beter stopzetten.

Het is niet voor iedereen

Dit afslankmiddel is absoluut geen aanrader voor iedereen. Het medicijn wordt in de regel uitsluitend voorgeschreven aan mensen die kampen met flink overgewicht en een BMI (Body Mass Index) van 28 of hoger hebben. Zit je hieronder? Dan wordt het medicijn afgeraden.

Het is niet het enige dat je moet doen

Het is niet zo dat, wanneer je geschikt bent bevonden voor dit medicijn, je gewoon thuis op de bank deze pillen slikt en kunt gaan zitten wachten tot je resultaat ziet. Xenical wordt altijd voorgeschreven in combinatie met een gezonder dieet en voldoende beweging. Je zult dus alsnog moeten werken aan een slanker lichaam.

Wat zijn je andere opties?

Er zijn natuurlijk allerlei middelen op de markt die grote beloftes maken. Het is maar de vraag welke van deze middelen ook hun belofte waarmaken. Het voordeel van een medicijn op recept is, dat het daadwerkelijk eerlijk moet communiceren wat het doet en of de kans op het bereiken van je doel altijd in even grote mate aanwezig is. Makers van al die verschillende shakes, supplementen en andere dieetproducten hoeven dat niet, en kunnen roepen wat ze willen. Wil je dus resultaat? Dan kun je kijken bij Xenical of een ander medicijn kopen.

{ 0 comments }